5 goede tips voor het verkopen van uw huis

Als u van plan bent om uw huis te verkopen, dan staat u voor diverse keuzes die allen een impact hebben op het verdere verloop van het verkooptraject. Met onderstaande tips helpen wij u op weg met het starten van het verkooptraject.

1) Bepaal wat u belangrijker vindt: verkooptijd of verkoopprijs

De eerste belangrijke keuze voor u om te maken is of u meer waarde hecht aan de snelheid waarmee de woning verkocht wordt, of dat u meer waarde hecht aan de opbrengst van de woning. Wilt u zo snel als mogelijk is de woning verkopen, dan is het verstandig om te kiezen voor een verkoopprijs die lager ligt dan de realistische waarde.

Hecht u waarde aan een maximale opbrengst en heeft u geen haast met de verkoop van de woning, dan is het raadzaam om een prijs te hanteren die boven de realistische waarde ligt. Geeft u de voorkeur aan de middenweg, dan hanteert u de realistische waarde als vraagprijs. Door meerdere makelaars bij u uit te nodigen, krijgt u een helder beeld van de vraagprijs / verkoopwaarde die lokale makelaars haalbaar en realistisch achten.

2) Maak uw huis verkoopbaar

Als u eenmaal besloten hebt om uw huis te verkopen, dan is het verstandig om uw huis zo verkoopbaar mogelijk te maken. Dat wil zeggen dat u rekening houdt met alles wat uw huis mogelijk onaantrekkelijk maakt voor potentiële kopers en dat u deze punten aanpakt. Het doel is immers om de woning verkocht te krijgen. Hoe aantrekkelijker uw woning is, des te groter de kans op kijkers is, en des te groter de kans op verkoop is. Een makelaar adviseert u wat u kunt aanpakken om de aantrekkelijkheid van de woning te vergroten en zal uiteraard de woning zo aantrekkelijk mogelijk in beeld brengen.

Wat de makelaar alleen niet voor u gaat doen is uw tuin onderhouden, uw zolder opruimen of uw achterstallig onderhoud doen. Inventariseer wat u zelf kunt verbeteren en voer deze punten uit, al dan niet in overleg met de makelaar. Het verkoopbaar maken van de woning heeft veel impact op de verkooptijd en opbrengst van de woning en deze handelingen verdienen zichzelf dus in de regel altijd terug.

3) Kies een makelaar met veel bereik

Hoe meer mensen uw huis bezichtigen, hoe groter dan kans is dat u een bod op uw woning krijgt. Daarom is het essentieel om te kiezen voor een makelaar die een duidelijk plan heeft voor de promotie van uw woning. Er zijn goedkope makelaars die claimen uw huis "op internet te zetten", en die dat vervolgens ook doen, maar niet op de websites waar veel potentiële huizenkopers kijken. Daardoor is goedkoop duurkoop, omdat u een veel kleiner bereik hebt.

Kies daarom voor een makelaar met goede online mogelijkheden (promotie via onder andere Funda) en goede offline mogelijkheden (een uitgebreid lokaal netwerk, aansluiting op lokale advertentienetwerken, e.d.). Door offertes te vergelijken van verkoopmakelaars, krijgt u inzicht in de werkwijze van lokale makelaars, en krijgt u zodoende een goed beeld van de wijze waarop iedere makelaar van plan is om uw woning te promoten. Daarin kunnen grote verschillen zitten, met als mogelijk gevolg veel of juist weinig kijkers voor uw woning.

4) Breng uw woning ook onder de aandacht in uw kringen

Een makelaar promoot uw woning in het openbaar en probeert mensen te bereiken die u nog niet kent. Echter, u hebt zelf uiteraard ook een kring van kennissen. Deze vorm van promotie wordt (te) vaak onbenut gelaten. Als u uw kennissen inlicht over de verkoop van uw woning, en zij informeren op hun beurt de mensen in hun kringen, dan hebt u al gauw een aanzienlijk bereik.

De kracht zit hem in de verspreiding van het bericht dat uw woning te koop staat of in de verkoop zal komen, en het vragen van aandacht hiervoor. Deze aanpak kost u enkel inspanning, maar is verder gratis en daarmee altijd het proberen waard.

5) Vergelijk makelaarstarieven: bespaar fors op makelaarskosten

De tarieven die verkoopmakelaars hanteren verschillen aanzienlijk. Veel makelaars hanteren een tweedelige kostenconstructie: u betaalt opstartkosten (om het huis in de verkoop te plaatsen) en u betaalt een courtage (de percentuele beloning die een makelaar ontvangt bij verkoop van het huis). De opstartkosten zijn bij de meeste makelaars vergelijkbaar (in de regel zo'n 300,- a 400,- euro). De courtage is in de regel zo'n 1,25% tot 1,5% van de daadwerkelijke verkoopprijs.

Andere makelaars hanteren een constructie waar u juist alles vooraf betaalt, of waarbij de courtage een vast bedrag is, in plaats van een percentage. Omdat de meeste makelaars online geen inzicht geven in hun prijzen, is de enige manier om makelaarstarieven te vergelijken, het aanvragen van offertes. Door eenmalig uw wensen en voorkeuren in te vullen, kunt u de makelaarskosten in uw regio vergelijken.

Tot slot: maak een gebalanceerde keuze voor een makelaar

Staar u niet blind op de tarieven van makelaars. Goedkoop is in de regel vaak duurkoop. Neem daarom ook de eerdere tips in acht, en kies voor een makelaar met goed verkoopplan, een makelaar die realistisch is over de verkoopprijs, en een makelaar die u concreet op weg helpt met het verkoopbaar maken van de woning. Het doel is immers om de woning verkocht te krijgen.

Vergelijk direct 4 verkoopmakelaars

Bent u van plan om uw huis te verkopen? Ontvang direct gratis en vrijblijvend offertes van verkoopmakelaars in uw regio.

Wat is uw postcode? (bv. 1000 AA)

2019 © Huis-Verkopen-Offertes.nl | Huis verkopen

Tips | Kosten Makelaar | Snel Huis Verkopen | Stappen | Welke Makelaar